A en B zeggen
Rikko geeft op de vroege ochtend inspiratie om de dag bewust te beginnen. Hij leest om 6 uur de teksten uit een oud kerkelijk leesrooster en zo rond 7 uur deelt hij de gedachte die dan op-popt. Elke werkdag te lezen en te beluisteren.
Tekst onder afbeelding
A en B zeggen – PopUpGedachte maandag 26 mei 2025
Je kunt wel iets geloven, maar kun je dat ook in de praktijk handen en voeten geven? Als je gelooft dat er voor – ik zeg maar wat – zedendelinquenten na gevangenisstraf en therapie en oordeel van rechter en psychologen terugkeer naar de samenleving mogelijk moet zijn, mogen ze dan ook in je straat wonen. Een vrij intense vraag was dat, zo tien jaar geleden. En als je vindt dat alle religies gelijk zijn, mogen dan moskeeën ook versterkt oproepen tot gebed of is dat voorbehouden aan kerkklokken. Of vind je de kerkklok principieel iets anders dan een oproep tot gebed. Oh en deze was ook mooi; we hadden een tijd geleden de interreligieuze gebedsoproep gemaakt. Drie verschillende zangers (m/v) van verschillende relgiies zongen elk hun eigen gebed maar in een fantastisch harmonieus geheel. Drie talen, drie zangstijlen, drie verschillende stemmen die prachtig door elkaar heen wervelden. En het was kippevel voor veel van de luisteraars, op een christelijk festival fluisterden mensen; dit is de hemel! En dat vond ik dan wel geinig want de hemel is in de concepten van de meeste religies een plek voor één van die religies, het idee van een multireligieuze hemel is denk ik niet heel veel voorkomend. Het hart zegt dan iets anders dan het hoofd.
Ik moet eraan denken vanwege de tekst van vanochtend. Paulus is vrij radicaal het geloof van de aartsvaders, de religie bewaart in Joodse tradities en wetten, aan het universaliseren. In de Joodse Christus valt wat hem betreft het hele onderscheid weg tussen Joden en wat dan ‘heidenen’ heette. Het was niet langer een geloof dat verbonden was aan land en bloedlijn en culturele tradities, maar een universele overgave aan de Eeuwige, de maker van de wereld die in Jezus van Nazareth op aarde vlees en bloed kreeg en daar de poorten naar alle kanten openzette. En die overtuiging levert vandaag een doop moment op van een zakenvrouw in Griekenland. En dan staat er: “Nadat zij en haar huisgenoten gedoopt waren, nodigde ze ons uit en zei: 'Als ge van oordeel zijt dat ik werkelijk in de Heer geloof, komt dan in mijn huis en neemt daar uw intrek.' En zij drong er bij ons sterk op aan.”
In Bijbelse teksten zijn dit nooit toevalligheden. Het gaat hier ook niet om al dan niet bescheidenheid van Paulus. Het is een lakmoesproef of hij leeft wat hij preekt. Want Joden deden dat in die tijd niet, bij heidenen aan tafel zitten – laat staan in huis verblijven. Wie A zegt, mag zich gelijk gaan afvragen hoe B erbij hoort.
De wereld zit vol met ongerijmdheden waarin we nog lang niet concreet gevraagd worden om dan ook B te zeggen. Als we bijvoorbeeld slavernij een slecht idee vinden, waarom kopen we dan nog steeds dingen waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat ze fairtrade zijn. Of vervuiling van de oceanen, of uitstoot van allerlei uitlaatgassen. Als je eenmaal begint te tellen, wordt je moedeloos. En dat hoeft dan weer niet. Paulus werd op zijn moment geconfronteerd met een concrete vraag die nodig was voor het verder uitdragen van zijn missie. Dat het hem moeite koste, zij blijkbaar moest aandringen, zegt iets. Er is geen vanzelfsprekendheid op B zeggen, dat kost tijd en moeite. En grote discussies soms. Ook binnen de eerste christenen toen. Wat nu vanzelfsprekend is, vaak, was eerst echt bijzonder ingewikkeld. Aan de ene kant is er geen tijd voor dit soort gedoe, want de wereld heeft heel hard mensen nodig die over culturele en mentale barrieres heenkijken. Aan de andere kant is niets menselijks ons vreemd en kosten dingen ons tijd – voelen we het ongemak en moet dat soms even sudderen voordat we werkelijk de stap durven maken. En dan maken we de stap ook nog niet eens perfect of radicaal genoeg. Het zij zo. Als we maar durven blijven bewegen, nu eens hier, dan eens daar.
Dat even als gedachte voor vandaag. Waar zit jouw uitnodiging tot B zeggen – en de mijne? Een hele goede maandag gewenst – en vrede, en alle goeds.