Wat je deelt en met woe
Rikko geeft op de vroege ochtend inspiratie om de dag bewust te beginnen. Hij leest om 6 uur de teksten uit een oud kerkelijk leesrooster en zo rond 7 uur deelt hij de gedachte die dan op-popt. Elke werkdag te lezen en te beluisteren.
Tekst onder afbeelding
Wat je deelt en met wie – PopUpGedachte dinsdag 23 juni 2026
Met wie spreek je over dat wat je het diepste raakt? Moet je met iedereen in gesprek? In talkshows zoeken ze voor de ene mening graag een tegenovergestelde mening, want dan wordt het meest duidelijk wat iemand bedoelt. En daar zit je dan tegen iemand te praten, die het direct vanaf het begin al honderd procent met je oneens gaat zijn. En je socials? Is het juist een goed idee om de onwillige lezer die altijd kritiek heeft op je pagina te laten bestaan? Of kun je die er het beste maar blocken. Maar wordt je dan niet een echokamer van je eigen gelijk?
Vandaag een eenvoudige wijsheid van de man uit Nazareth, die ook prima nog werkt in tijden van sociale media, nu 2000 jaar later. Dit staat er:
“In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: Geeft het heilige niet aan de honden en werpt uw paarlen niet voor de zwijnen, opdat zij ze niet met hun poten vertrappen, zich omkeren en u verscheuren.”
Er was bijna geen groter zonde te bedenken dan offervlees of dat wat gewijd was in de tempel, te geven aan de straathonden. En je kunt parels werpen naar zwijnen, die even denken dat je hen te eten geeft - blijkt dat niet het geval, dan komen ze alsnog op je af om je te verscheuren. Oftewel, kijk wat je met je wijsheid, met je hart en ziel, met je hoop en geloof, doet. Het hoeft niet op straat te liggen, het hoeft niet in elk debat op tafel gegooid, je hoeft er niet mee langs de deuren. Ook niet als verkondiger van wat jij gelooft dat het evangelie is. Het zou het voor iedereen waarschijnlijk een stukje rustiger maken, als we deze wijsheid ter harte nemen.
Ja maar, preken voor eigen parochie dan? We hebben het ons met We Gaan Ze Halen weleens afgevraagd en andere initiatieven. En opgeleid tot dominee, nam ik de uitspraak nog eens onder de loep en realiseerde me dat preken in eigen parochie nogal belangrijk is. Zonder parochie ben je ook maar een roepende in de woestijn. Met mensen met hetzelfde verlangen, heb je te spreken over waar je voor staat – elkaar te inspireren en een geloofwaardige, hopelijk daadkrachtige, community te vormen. Dat is al echt een heleboel werk. Laat niemand neerbuigend doen over preken voor eigen parochie’s. Daar snakken parochie’s naar, in letterlijke en metaforische zin; goede preken, wederzijdse investering.
Niet alles hoeft van de daken geroepen. Niet iedereen die je te na komt, of die tegen je blaft, heeft recht op je hart en ziel. Er zijn genoeg mensen die echt iets willen weten en geen behoefte hebben om zich in een hondengevecht te mengen. Als Jezus van Nazareth door het land trekt, onderwijst hij z’n leerlingen – daaromheen ontstaat een enorme groep mensen. Maar als hij dan op een berg gaat zitten, richt hij nog steeds het woord tot de leerlingen. Er luisteren mensen mee die graag willen – ik stel me zo voor dat die het doorfluisteren naar mensen daarachter. Weer verderop zitten mensen te chillen in het gras, totdat er iets enerverends gebeurt. Het is prettig om in dit gezelschap te zijn, om te weten dat er een bijzondere rabbi de leerlingen instrueert. Zij krijgen niet alles mee, maar dat hoeft ook niet. Een flard is ook al wat – en wie weet gebeuren er straks nog van die wonderen.
De rabbi werkt ook vanuit de kleine cirkel. Af en toe een statement, maar wie om uitleg vraagt, krijgt meestal raadselachtig antwoord. Wil je meer weten, moet je echt willen. Het verlost ons van de noodzaak om dat wat ons heilig is in korte slogans en hapklare brokjes op te moeten knippen. Het is belangrijk dat zichtbaar is waar je voor leeft en staat – alleen al voor jezelf. Aan de vruchten, kent men de boom, zegt Jezus van Nazareth. Maar wees zorgzaam met je hart, met wat je heilig is.
Tot zover even vandaag. Een hele goede dinsdag gewenst. Dank voor alle zorg en liefde van de luisteraars van deze PopUpGedachte. En voor vandaag: vrede gewenst, en alle goeds.
Lees de teksten van de dag die als inspiratie dienden voor deze PopUpGedachte
Meedoen nog met de Crowdfunding?

