Wat staat er tegenover elkaar?

Rikko geeft op de vroege ochtend inspiratie om de dag bewust te beginnen. Hij leest om 6 uur de teksten uit een oud kerkelijk leesrooster en zo rond 7 uur deelt hij de gedachte die dan op-popt. Elke werkdag te lezen en te beluisteren.

Tekst onder afbeelding

Wat staat er tegenover elkaar? – PopUpGedachte dinsdag 9 september 2025

Het is zaak het conflict te herdefinieren, zei de onderzoeker conflictstudies Valentina Otmacic uit Kroatie. We spraken over Palestijnse en Israelische vredesactivisten die met elkaar de krachten bundelen om een hele nieuwe samenleving en toekomst uit te werken. De strijd is niet tussen Israelisch geweld aan de ene kant en Palestijns geweld aan de andere kant, zoals de strijdende partijen ons willen doen geloven. Net als het in voormalig Joegoslavië niet de strijd was van Bosniërs, tegen Kroaten tegen Serven – het ene gewapende volk tegen het andere. Als de gewapende strijd het enige is waar mensen nog in geloven, dan heeft er al een partij gewonnen; namelijk de partij die gelooft dat er maar één de winnaar kan zijn en dat geweld de enige richting is. De partij daartegenover is de partij die zegt dat oorlog oorlog voortbrengt en geweld geweld. Dat de burgers van een andere cultuur of religie of achtergrond het probleem niet zijn maar de strijdende partijen zelf. Dat staat er tegenover elkaar, de mensen die geloven dat we elkaar keihard nodig hebben en de realiteitszin hebben dat geen van beide volken weggaat uit dit land – dat vrede en veiligheid gegarandeerd wordt door samenleven. Dat voelt kwetsbaar voor degene met het wapen in de hand want die moet dan gaan vertrouwen. En zal daar zeker af en toe in worden beschaamd. Maar het alternatief levert nog veel meer dood en vernietiging op, dat is al jaren en misschien al eeuwen gruwelijk duidelijk.

Vandaag een tekst over Jezus van Nazareth en tegen wie hij de strijd voerde. Dit staat er: ”Hij heeft de heerschappijen en de machten ontwa­pend en publiek ten toon gesteld. Hij heeft over hen getriomfeerd door het kruis.”

Boeiende Pauluszinnen, die altijd een drama waren om te vertalen – maar deze gedachte: de heerschappen en machten, de Romeinse machtsaanspraak, de nationalistische religieuze macht en al het kwaad wat daardoor heen mensen onderdrukt – dat zich altijd voordoet als het goede; de Pax Romana, de Romeinse vrede en de gelovige extremist die bidt en dankt terwijl hij of zij geweld pleegt. Zij hebben hun ware gezicht laten zien en daarmee verloren, ze hebben de Eeuwige zelf, de vrede zelf, het goede zelf – dat ze zeggen te dienen, gekruisigd. En het goede, in de zin van Jezus van Nazareth, die tot het uiterste werd getergd om toch de strijdbijl op te pakken, om het kwaad dat hem dreigde te overkomen, de diepe duisternis, toch te mijden. Toch in opstand, toch in gevecht, toch een eigen weg kiezen ten koste van anderen. En hij heeft het niet gedaan. Is trouw gebleven. Het kan blijkbaar. Een triomf. De triomf van de kwetsbare. Het goede, ware en schone. Bevestigd in opstanding en een beweging die razendsnel groeit.

Wie vrede zoekt, moet zich voorbereiden op strijd – zeggen ze. Maar welke strijd? Het is in de voorbereiding van de Peacewalk hier en de grote Peacewalk volgend jaar een voortdurende vraag. Hoe sta je voor het recht én blijf je staan voor de toekomst die je wél wilt. I have a dream, zei Martin Luther King. Hebben we die dream nog? Of ben ik eigenlijk te druk met het bestrijden van de dromen die anderen lijken te hebben en die zoveel stuk maken.

Wat staat er tegenover elkaar? Het geloof in de strijd, het moeten winnen en de gruwelijke manier waarop dit door de Israelische regering nu wordt uitgewerkt tegen een Palestijnse bevolking met een Hamas die de strijd terugvoert en daarmee weer nieuwe rechtvaardiging biedt voor de voortgaande genocide en etnische zuivering. De weg van Christus is het ontmaskeren van de machten, benoemen, tonen. En voorgaan in een andere weg, hoe ingewikkeld ook. En dat is nog niet makkelijk. Maar in het heel groot en heel dichtbij in elk gedoe in burenruzie of familie relevant. Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.

Tot zover vandaag. Een hele geode dinsdag gewenst. En vrede, en alle goeds.  

 
Vorige
Vorige

De nieuwe mens

Volgende
Volgende

Onderweg